Start Svenska
 Kontakta oss
 Medarbetare
 Om oss
 Nyheter
 Varför Trådlös
 Bluetooth
 802.11b/g
 802.11a
 Produkter
 Kurser
 Industri
 Logistik
 Sjukvård
 IP-Telefoni

FLEXI AB
Box 99
71422 Kopparberg

Tel: 070-673 18 40
FAX: 070-615 24 43

Försäkringsrådgivning

De flesta är mycket noggranna med sina brand-försäkringar, stöld-försäkringar, sjuk-försäkringar,  sjuk(vårds)försäkringar, ansvars-försäkringar, avbrotts-försäkringar. För att bara nämna några. Men hur ofta bryr man sig om att man har rätt försäkringar för sina datasystem? Eller om man nu (händelsevis) är försäkrad, att man också uppfyller (de mer finstilta) försäkringsvillkoren.

Jag har jobbat många år med datasäkerhet. Alltifrån enkla antiviruslösningar, till att rädda produktionsanläggningar. Från enkla kontorsnätverk, till industriella kontrollsystem. Från fiberoptisk kommunikation, till krypterade radiolösningar. De senaste åren har jag dessutom varit delaktig i utvecklingen av en rad nya lösningar, som höjer säkerheten till allt högre nivåer! Men hur bra vi än gör våran datamiljö får vi ändå inte glömma bort försäkringsskyddet!

Till min stora sorg brukar jag konstatera att de flesta företag INTE är medvetna att deras försäkringsvillkor EJ är uppfyllda. Det innebär att man kan t.ex. råka ut för en ”förhöjd” självrisk (på ca 300.000) eller, i värsta fall, inte få ut någon ersättning alls!

Vad är företagets (eller produktionsenhetens) stilleståndskostnad (per timma) för personalens löner, hyror, försenade leveranser, utebliven fakturering, tappade marknadsandelar m.m? När alla dessa kostnader räknas samman brukar de flesta inse att ”konkursen är nära” om man inte får snabbt ut på försäkringen. Det är stilleståndskostnaderna samt kostnaderna att snabbt återskapa t.ex. bokföring/fakturering/orderlistor/kundregister som är de absolut viktigaste! Man kanske har det på en säkerhetskopia, men det brukar faktiskt inte vara gjort i en handvändning att ge personalen en möjlighet att (snabbt) fortsätta sitt arbete igen. Om man genomför en ”katastrofövning” så framstår det som helt uppenbart, hur otroligt lång tid det tar att återgå till full drift igen! (trots alla säkerhetskopior)

Därför är det viktigt att man betalar rätt typ av premie och att datasystemen (rutinerna) uppfyller de viktigaste försäkringsvillkoren! En del kunder ger mig uppdraget att se till att försäkringsbolaget betalar ut all (avbrotts)ersättning, som företaget är berättigad till. Försäkringsfrågor är ett ständigt pågående arbete eftersom de flesta försäkringsbolagen förändrar (skärper) försäkringsvillkoren årligen. Det betyder att man regelbundet måste uppdatera policyn för (data)verksamheten, på alla företag, för att ha en chans att få ut på försäkringen. (eller vinna en domstolsprocess mot försäkringsbolaget)